3 Eylül 2012 Pazartesi

Resin Uygulamaları...

   Resin ya da diğer adıyla 100 kat vernik; hobi meraklılarının; özellikle de ahşap boyama ve takı meraklılarının genelde aşina olduğu ve sık kullandığı uygulamalardan. Takı meraklısı olarak ben de uzun zamandır Resin'i uygulamalarımda kullanıyorum. Bu yazımda yaptığım bir iki Resin örneğini verecek ve Resinle ilgili bir iki tespitimden bahsedeceğim.








 
    Resin uygulamasını birçok alanda kullanabiliyorsunuz esasen ben genellikle ilk uygulamalarımı takı amaçlı yapmıştım ve ilk kullandığım Marka Cadence oldu.. Ardından Craftsy gelmiş onu da denemek için aldım.  Ahşap boyama kursuna gitmiş olanların yakından tanıdığı ürünler bunlar. Ahşap boyamada,  diyelim bir tepsi üzerine dekupaj resmi uygulamak istiyorsunuz; kullandığınız renkli dekupaj resimlerinin üzerine karışımı döktüğünüzde oldukça sert, cam gibi bir yüzey oluşturarak, uyguladığınız resmin ya da fotoğrafın (bunlar genellikle renkli fotokopiler oluyor)  kesinlikle zarar görmemesini sağlıyor.  Ürün iki ayrı şişeden oluşuyor. İlk soldaki şişe  örüldüğü gibi üzerinde A- Resin yazan kutu ve B-Hardener (sertleştirici madde) olarak iki ayrı kısımdan oluşuyor. Karışım; kutuların üzerinde yazdığı gibi uygulamada her ikisinin de 2 ye 1 ölçü olacak şekilde bir araya getirilmesi mantığıyla hayat buluyor. Uygulamaya başlamadan önce şişe kapaklarında belirtildiği gibi 2-3 dakika fön ile şişeleri ısıtmanız gerekiyor. Ben 3 dakikadan az olmayacak şekilde tutuyorum bu fönleri, bunu önemli buluyorum. Birazdan Resin uygulamalarında dikkat edilecek benim tespitlerimde nedenini belirteceğim. Ardından varsa mutfak tartınızı baz alarak şefaf plastik bardaklar kullanarak uygulamaları 2 ölçü Resin ve 1 ölçü Sertleştirici olmak üzere; uygulamayı düşündüğünüz miktarı kaplayacağını tahmin ettiğiniz şekilde ayarlayıp karıştırıyorsunuz. 2 ye 1 ölçüyü tam tespit için mutfak tartısı işinize çok yarayabilir. Aksi takdirde mesela yine plastik bir kaşık ya da plastik bir başka kap standart alınarak hesap yapılabilir. 
 
 Bu iki ürünü; A-Resin, B Sertleştirici (Hardener), fön ile ısıtma işleminden sonra ölçülerine uygun olarak bir araya getirdikten sonra karışımın içinde hava kabarcıkları kalmayıncaya kadar karıştırmanız gerekiyor. Bunu yavaş ve ağır birşekilde bir kürdan ya da ince plastik karıştırma çubuklarıyla yapabilirsiniz. Kabarcıklar kaybolduktan sonra uygulama yapmak istediğiniz bir kalıp varsa onun içine ya da bir tablanın (fotoğraflı zemin, vb.) üzerine yavaşça dökerek, vakit kaybetmeden uygulamanız  gerekiyor.  Ürün genellikle 12 saat içinde sertleşiyor. 48 saatte cam gibi olacağı belirtiliyor. Bunun her zaman sağlanamadığını söylemeliyim. Aşağıda kendi yaptığım resinlerden örnekler var.























 
   Takı amacıyla yapılabileceği gibi görüldüğü üzere çeşitli objelerin üzerlerine dökerek de dekor amaçlı objeler oluşturabilirsiniz. Benim bu anlamda özel resin  kalıbım bulunmadığından takı amaçlı kullanmak istediğimde; boya paletlerini, dekor amaçlı olarak da çeşitli objelerin iç kısımlarını kalıp dökme amacıyla kullandım. Şeffaf ama sert dosya şeklindeki  folyoların üzerine döktüğünüzde de duvar süsü olarak çok hoş şeyler elde edebiliyorsunuz.

Şimdi gelelim benim Resin uygulamalarında karşılaştığım bazı ufak tefek sıkıntılara.

1- Uygulamayı genelde tek seferde yapmak ve kutuyu bitirmek; (bu tabiki benim şahsi fikrim)

   Bu uygulamaları deneyenler farketmişlerdir ki; uygulamada zaman zaman başarısız olunuyor. Yani onca emek verip beklediğiniz objelerin kesinlikle yeterince serteleşemedikleri ve dolayısıyla yapış yapış kaldıkları için çöpe atıldıkları olabiliyor. Benim tespitime göre bir şişe birden fazla kez açılıp kapatılıp tekrar tekrar karışımlar elde edilmek istendikçe bu daha çok yaşanıyor. Dolayısıyla bir şekilde belki de ürünün havayla teması ve ya  ölçüyü alırken hassas davranılmaması buna neden oluyor olabilir.

2- Uygulamanın yapıldığı mevsim ve ısıl koşullar ürüne etki ediyor.

  Bir gün içinde yeterince fazla ısıl fark oluşmuşsa ürün tam randımanlı olarak hızla kuruyamıyor. Mesela ürün karışımını hazırlayıp kalıplara döktüğünüzdeki ısı gün içinde iyiyken birden havanın soğuması o ısıl şartta kuruyacak üründe olumsuz etki ediyor diye düşünüyorum. Dolayısıyla neden hala olmadı diye sık sık yoklanan ürünün de üzerinde olumsuz oluşumlara neden olabiliyoruz ve bunu daha da sık tekrarlayıp çok fazla yokluyoruz. Ürünün karışımı için uygun şartlarda bence ısının 23-25 derecenin altına gün içinde inip çıkmadığı durumlarda daha fazla kuruyup daha çabuk sertleştiğini gördüm. Kısacası bu uygulamalar için en ideal mevsim ve ortamlar genelde bahar ve yaz ayları sanki.. Tabiki ben bu ısıyı sağlarım, oda ısısını kontrol altında tutup uygulayabilrim derseniz mesele yok.

3- Ürünleri çok iyi karıştırmak. Bu ürün karıştırma safhası insanı biraz sıkıyor hem ürünü karıştırıyorsunuz, hem de içinde oluşmuş baloncukları bir şekilde yok etmeye çalışıyorsunuz. Tabiki bu arada yine ben hafiften hep fön aleti ile ısının düşmemesine hatta yüksek olmasına çalışıyorum aksi takdirde hemen sertleşmeye başlıyor, tam karışamadan.  Kesinlikle en az 3-4 dakika karıştırınız karışmayan üründen asla istenen sonuç elde edilemiyor.

Başka tespitleri olan arkadaşlar varsa onların da önerilerini merak ediyorum.
Herkese sevgiler...





10 yorum:

  1. Resin uygulamasını hiç yapmadım,herkes zorluklarından bahsedince cesaret edemedim.Paylaştığınız bilgiler çok önemli teşekkürler.Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  2. Aslında güzel ama arada sırada istediğinizi tutturamayınca kullandığınız başkaca malzemeler de ziyan olabiliyor, dikkatli yapmak lazım, fazlasıyla hassas çalışılması iyi netice veriyor sanki;)

    YanıtlaSil
  3. Resin çalışmaları ile ilk "zarifçe" blogunda karşılaştım. Çok hoşuma gitmişti ve nasıl yapıldığını hep merak etmiştim. inanamıyorum bildiğim bir malzemeymiş. ben hiç uygulamadım ama geçen sezon ahşap boyama kursunda bir arkadaşın sehpalarına 100 kat vernik uygulamak istedi. Allah'ım bir türlü zemini kurutamadılar uygulamayı kaç defa tekrarlamak zorunda kaldılar hep açılmalar oldu. geçen sene cadence 'nin 100 kat verniği problemliydi bence.. İnşallah bu sene ben de denerim.. Bunları yazdığın iyi olmuş, tecrubelerini bizlerle paylaşmaya devam edersen çok sevinirim.. sevgiler.. (^_^)

    YanıtlaSil
  4. Tatlı Cadı; teşekkürler, ipuçları önemli, emeklerin ziyan olması hiç de hoş olmuyor, zira insan kendisini projenin bitmiş haline odaklayınca, sonuca ulaşamamak hayal kırıklığı yaratıyor bazen;)

    YanıtlaSil
  5. Çok beğendim.Hiç denemediğim ve zahmetli görünen bir işlem ama sonuç denemeye değer dedirtiyor.Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  6. Ellerinize sağlık çok güzel olmuş.. hobilere merakım benim de çok fazla ama pek vakit bulamıyordum okulum bittiği için artık daha çok zaman ayıracağım:)
    Blogunuzu yeni keşfettim çok beğendim. bu arada blogumda Forever new kolye çekilişi var davet etmek istedim.
    sevgiler.
    http://sinemspinkdiary.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  7. Merhaba. Ben Zarifçe:)) Kulaklarım çınladı, geldim:)) Yok, tabii öyle olmadı. Banu'ya yorum yazmışsınız, merak edip geldim. Hayvanlar, resin, bakmaya devam ediyorum başka ortak ne var diye. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  8. Peki palete dökmeden önce çıkmasını kolaylaştırmak için bir şey yapiyormsunuz. Çünkü ben çıkar ümidiyle palet kullandım tabiki hüsran oldu

    YanıtlaSil
  9. Peki palet kullandiginizda paletten cikmasini kolaylastirmak için bir şey kullaniyormusunuz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Gülde Hanım, merhaba, e-posta adresinizi bulamadım, uzun uzun oradan yazmak isterdim. Siz isterseniz bana e-posta edresimden de soru yöneltebilirsiniz..

      Paletten çıkartma konusunda aynı palet içerisine, aynı gün, aynı dakikada dökülmüş olan resinlerin; kuruduktan sonra ve (yaklaşık en az 2 en güzel 3 gün beklendikten sonra) kiminin çok rahat çıkarken; kimisinin çok rahat çıkmadığını ben de gördüm. Paletten çıkartmak sıkıntı gibi görünse de Türkiye şartlarında daha iyi bir yöntem yok benim bildğim kadarıyla, çünkü yurt dışından getirilen kalıpların bunlardan farklı olmadığını da öğrendim. Yani o kalıplardan çıkartmanın da her zaman kolay olmayabildiğini öğrenmiştim. Siz hüsran oldu derken, bıçakla mı çıkartmaya çalıştınız bilmiyorum ama onu tüm resin uygulaması yapanlar deniyorlar zaten ister istemez çıkmayınca, şimdilik ne yazık ki benim bildiğim özel bir yöntem yok, ben o zaman için de aramış ve bulamamıştım. Ama zamanla yaptıkça günü gününe uymayan bir sistemle uğraştığınızı siz de anlayacaksınız. Defalarca da yapsanız, ne yazık ki yukarıda maddeler halinde yazdığım sıkıntılar hep yaşanıyor, bu arada çıkartmak dediğim gibi aynı palet içinden kimisi çok çabuk çıkıyor hatta fırlarken, kimisinin daha zorlanarak çıkması şaşırtıcı kesici bir aletle tüm resinciler hafiften kaldırmaya çalışıyorlar zaten onu herkes deniyor, sanırım başka bir yöntem yok bunun dışında;)) ama bulursam kesinlikle paylaşırım, sevgiler..

      Sil